Ohlášená investice v bratislavském závodě Volkswagen Slovakia přinese dva tisíce nových pracovních míst. V pondělí o tom informovali představitelé automobilky.
Celkově koncern plánuje na Slovensku v rámci celé produktové palety proinvestovat přibližně 1 mld. eur, do samotné produkce modelů Volkswagen Passat a ŠKODA Superb by mělo směřovat okolo 500 mil. eur.
Jejich výroba by se měla rozjet v roce 2023. Bratislavský závod přitom nečeká prostorové rozšíření, nová produkce bude integrována do stávajících výrobních linek.
Velký podíl investic se využije na přebudování karosárny, kompletní přestavbu linky v lakovně, jakož i na další dodatečné technologie. Celková produkční kapacita továrny by měla zůstat zachována.
Závod má důvěru koncernu
Rozhodnutí koncernu vyplývá z jeho strategie umisťovat nové projekty výroby vozidel do stávající výrobní struktury. „Sloučením obou modelů v bratislavském závodě optimalizujeme vytížení závodu, posílíme důležité synergie v rámci produktové rodiny a snížíme tak výrobní náklady,“ řekl člen představenstva pro produkci a logistiku značky Volkswagen Christian Vollmer.
„Volkswagen Slovakia si zasloužil důvěru koncernu a byl za ni odměněn,“ uvedl při představování investice předseda představenstva společnosti Oliver Grünberg.
Zároveň potvrdil, že se o ni vedly „tvrdé“ zákulisní boje a její přidělení předcházelo zvyšování produktivity slovenského závodu, jakož i snižování nákladů. Vyzdvihl i podepsání víceleté kolektivní smlouvy s odboráři a fungující flexibilitu pracovní doby zaměstnanců.
Předseda vlády Igor Matovič označil investici za skvělou zprávu pro Slovenskou republiku. „Všem nám padl kámen ze srdce,“ konstatoval a zároveň zdůraznil významnou roli společnosti Volkswagen Slovakia v české ekonomice.
Na jednáních se přitom nemělo mluvit o možných pobídkách či úlevách, ovlivňovat měl příslib o zlepšování podnikatelského prostředí.
Argumenty, že Slovensko už víc nepotřebuje automobilky, považuje premiér podle vlastních slov za „primitivní“. Připomněl, že v Bratislavě se vyrábějí nejlepší modely. „Můžeme a máme být na co hrdí,“ shrnul.
Ministr hospodářství Richard Sulík reagoval, že rozšíření výroby je pozitivní zpráva, která upevňuje pozici Slovenska jako průmyslové země. „Z pozice ministra hospodářství to vnímám jako silný signál a potvrzení toho, že se taková významná společnost jako Volkswagen cítí na Slovensku dobře a vidí zde prostor pro své investice,“ zhodnotil.
Jak doplnil ministr financí Eduard Heger, Volkswagen je pro Slovensko důležitý ze tří hledisek. Především je průkopníkem novodobého automobilového průmyslu, dále patří mezi největší zaměstnavatele a zároveň i investorů.
Ohlášená investice bude podle něj silným signálem pro další potenciální investory. „Věřím, že budou přicházet i další dobré zprávy,“ řekl ministr.
změnily plány
Volkswagen měl podle původního plánu vybudovat nový závod v Turecku za 1,3 miliardy eur. Výrobu v něm plánoval spustit už v roce 2022 s roční kapacitou 300 tisíc vozů.
Do nového multibrandových závodu měla přestěhovat výroba nové generace Passatu a Superbu.
Turecká fabrika měla zároveň nahradit produkci automobilky Volkswagen v německém Emdenu. Automobilka své rozhodnutí ohledně Turecka několikrát odložila pro turecké vojenské operace v Sýrii.
O definitivním upuštění od plánů výstavby se mluví od léta tohoto roku. Významnou roli měla sehrát i pandemie koronavirus.
Volkswagen ještě začátkem července podepsal se zástupci slovenské vlády Společné prohlášení záměrů tzv. Letter of Intent. Detaily dohody obě strany zveřejnit odmítli.
„Koncern Volkswagen pracuje na optimálním přerozdělení produkce do různých výrobních závodů po celém světě. To platí také o vytížení závodu v Bratislavě s budoucími modely a s tím spojenými investicemi. Podobné plány existují, ale samozřejmě i pro jiné závody,“ přiblížila tehdy společnost.
Volkswagen Slovakia je pilířem slovenského exportu, jedním z největších soukromých zaměstnavatelů v zemi a spolu se svými zaměstnanci i největším přispěvatelem do veřejných rozpočtů.
Společnost proinvestovala na Slovensku od svého vzniku již více než 4,5 mld. eur. Kromě vozidel produkuje převodovky, komponenty pro převodovky a podvozky, jakož i zařízení používané při výrobě vozidel.