Freelancer je nezávislý profesionál. Programátor, copywriter, účetní, grafik, konzultant… může se jím stát každý, kdo pracuje „na volné noze“ a nemá stálý úvazek. A přestože se jednotlivé obory v mnohém liší, mají i spoustu společného. Především to, že se musí o většinu záležitostí postarat vlastními silami. Na výpomoc obchodního zástupce či asistentky mohou freelanceři zapomenout. Jejich podnikání tak stojí a padá především na (ne)úspěšném shánění zakázek, které jim nikdo neservíruje jako na stříbrném podnose. Jak se s tím poprat?
Dejte o sobě vědět
Fakt, že oplýváte nevšedními dovednostmi a máte světu co nabídnout, je sice základním předpokladem úspěšně realizovaných zakázek – ale v první řadě je musíte získat, což se vám nepovede, pokud vás potenciální klientela nenajde. Neváhejte proto s vytvořením vlastního webu (nebo alespoň webové vizitky) a profilů na sociálních sítích jako LinkedIn či Facebook.
Ukažte své portfolio
Zákazníky bude zajímat, co umíte, ale protože nemají čas, musíte jim své reference předložit tak, aby z nich bylo na první pohled zřejmé, s kým mají tu čest. Portfolio nejlepších prací včetně zmínek o TOP klientech umístěte na svůj web – ušetříte tím čas zájemcům o spolupráci i sobě.
Nebraňte se kooperaci
Budete-li na ostatní freelancery z „vašeho“ oboru pohlížet jako na konkurenci, zbytečně si tím přitížíte. Naopak se snažte udržovat dobré vztahy – s jedinci, kteří jsou vám sympatičtí, si vyměňujte zkušenosti, a v případě plné kapacity nebo dovolené se jim nebojte „dohazovat“ zakázky. Když budete mít nouzi o klienty vy, určitě vám také podají pomocnou ruku.
Usnadněte si práci chytrými aplikacemi
Vhodně zvolený CRM či software pro řízení projektů může zjednodušit podnikání každému freelancerovi. Neztrácejte čas rutinními úkony, když je za vás může udělat aplikace. Soustřeďte se na to, co je vám nejbližší (a v čem vynikáte) a nechte správu obchodní agendy na chytré platformě – zajistí pro vás například evidenci poptávky z kontaktního formuláře na vašem webu. Automaticky se uloží jako obchodní příležitost a vy si k ní uložíte veškerou budoucí komunikaci s klientem.
Spoustu muziky za dobré peníze nabízí například české „outlook CRM“ eWay-CRM. Vyzkoušet si ho můžete zcela zdarma.